Winter Trip 2016: Kunming – Juixiang Cave

Dah sampai story untuk tempat yang sangat ‘scary’ ni. 😬😬 Bukan scary hantu, tapi scary dengan pengalaman kitaorg πŸ˜…πŸ˜… Bila nak start story tempat ni memang terbayang2 pengalaman yang mencabar kat sini.  Terbayang kesungguhan travel buddies aku untuk menghabiskan explorasi dengan baki tenaga yang ada.  Tapi bila diingat2 actually itulah manisnya bermusafir.

Aku sebenarnya kagum dengan gambar dalam gua ni bila duk google pasal tempat ni.  Sangat kreatif dengan lampu warna warni.  Lebih kurang macam aku masuk gua kat Mulu cuma kat Mulu bukan lampu warna warni.

Suka tengok warna warni

Sepanjang yang aku baca, aku tak terjumpa plak review orang yang perjalanan kat sini agak mencabar.  Maybe ada cuma Allah tak rezekikan aku untuk jumpa mana2 review pasal tempat ni yang boleh bantu persediaan mental dan fizikal aku dan kawan2.

TIPS:

  1. Tidak sesuai untuk orang tua
  2. Stamina kena power tapi kekuatan minda pun boleh membantu (aku sgt bangga gan travel buddies aku)
  3. Kena bawa food dan air untuk alas perut sebab tenaga banyak keluar πŸ˜€
  4. Pakai kasut yang sangat selesa sebab jalan jauh dan ada ala2 jungle trekking/hiking
  5. Naik lah cable car untuk balik ke main entrance


Operating hours: 8am – 6pm
Kos yang terlibat:

  • Entrance fee: CNY90
  • Cable car : CNY30/way

Actually korang akan spend masa dalam 3-4 jam juga lah. Sebenarnya depends pada ketahanan kaki masing2 dan juga masa yang diambil utk bergambar. 😊😊 My advice, slow and steady aje and enjoy the journey.  

Ke arah kaunter tiket dari parking lot
Beratur untuk naik lif turun ke bawah. Visitor akan dibekalkan dengan sebotol air
Keluar dr lif staff kat sini akan arahkan kita ke belah kiri. Naik bot dulu

Pusing2 naik bot. Ala2 macam kat mulu
Lepas dah abis round dgn bot kitaorg lunch dulu. Semua kelaparan. Lagipun perlukan tenaga utk round dalam cave plak
The journey begins… masa ni excited sebab tak tahu lagi apa yang menunggu di depan hehehehe











Seperti yang aku mention dlm tips kat atas, silalah pilih cable car untuk ke main entrance lepas dah abis round cave wpun que panjang. Meh aku cete apa yang terjadi pada aku and the geng.

Inilah rup cable car tu. Macam tak selamat kan tapi dari jalan kaki berbatu2 naik ajelah cable car ni.
 
Berdasarkan pembacaan aku memang aku tau ada cable car dan siap masuk budget lagi. Tapi bila dah sampai exit, signboard yang ada hanya tulis “cable car, horse riding dan walking”.  Sebenarnya tak tulis pun exit ke apa. So dengan google translate aku tulis exit pastu tanya 2/3 org kat situ.  2/3 orang tu semua tunjuk ke arah signboard walking.  Masa tu dah nampak orang beratur beli tiket cable car tapi kitaorg was2 ke manakah arah tuju cable car tu. Kitaorg ingat pegi ke tempat lain atau ke gua lain. Dalam duk pening2 last2 kitaorg ikut aje jalan yang 2/3 orang tunjuk tu.

Masya Allah… hanya Allah sahaja yang tau betapa jauhnya jalan tu, dengan turun naik tangganya… rasa macam takde penghujung.  Tapi masing2 kuatkan semangat untuk jalan gak.  Penat jangan cakaplah…

Bila dah sampai kat atas, dan on d way nak ke parking kitaorg nampak orang ramai2 keluar dari satu entrance. Rupa2nya cable car station.  Adussssss memang rasa frust sangat sebab kenapalah 2/3 org tu tak tunjuk cable car bila aku tanya exit. 😭😭😭😭 

Sepatutnya lepas Jiuxiang Cave ni kitaorg singgah satu lagi tempat kat bandar Kunming tapi kitaorg decide terus ke hotel aje.  Memang dah abis tenaga dan keletihan. Pikir nak baring aje….

Pengalaman yang bila dikenang2 memamg boleh buat aku tersenyum, dan masih terbayang2 muka keletihan kawan2 aku sepanjang perjalanan nak ke parking lot tu.  Apa nak buat dah tak pandai bahasa Mandarin. So percaya aje apa yang diaorg tunjuk. Nasiblah labuuuu.  Ini kira penghabisan cerita aku kat Kunming. 

Till then c u in my next journey, Insya Allah…

7 comments

  1. Saya nak tanya akak..akak sewa kereta dengan driver berapa??saya pun plan nak pergi shilinstone forest dan juixiang cave dalam satu hari..asalnye engat nak naik public transport tapi takot tak sempat sebab saya sampai kunming pagi tu dari lijiang dan esoknye pagi2 dah flight ke malaysia

    Like

  2. Ada di Hanoi tp tak seindah ini. Mmg luas dan tinggi. Di Hanoi tak brape tinggi dan luas begini. Mmg cantek. Sy pernah ke gua lombong garam di Poland. Paling dalam dlm dunia. Sampai kena naik lif utk naik ke atas semula. Tp Menurun dgn tangga je. Mmg terkenal dan mahal tiket masuknya rm200 waktu €4.0…siap ada gereja dan hotel di bawah…

    Like

  3. Menarik dari Manjung Caves di Pulau Jeju. Dan pandangan lebih kurang gua di Hanoi…berwarna warni dan tepi laut. Insya Allah ada rezeki…gi bulan sejuk ke…

    Like

Leave a Reply